Khamis, 27 November 2014

PENYAKIT DIABETIS YANG PERLU ANDA KETAHUI.


 27 November 2014

Assalamualaikum.

Saya mendoakan pembaca semua semua diberi allah kesejahteraan dan ceria-ceria selalu..

Hari saya ingin kongsikan bagaimana sengsaranya pesakit Kencing manis or Diabetis. Cerita ini bukan nak menakut-nakut anda, tetapi untuk kita kongsi pengetahuan. Saya juga berada dekat dengan mereka... Ibu , kakak dan saudara lain semua pengidap penyakit Diabetis. 

Saya berada dikeliling suasana begini  hampir setiap hari... dalam keluarga dan di alam pekerjaan juga ..kesian pada mereka.. .

Saya perhatikan keadaan pesakit yang datang ke Hospital untuk rawatan  ..Sedih sangat  tetapi apa nak dibuat lagi bila sudah terhidap Diabetis...

Setiap bulan or setiap hari kehidupan mereka adalah ubat , test darah dan jumpa Doktor.... sape tak bosan....????  Ibu selalu merungut setiap kali balik dari Hospital ..jumpa Doktor ...Ape lah  nasihat sama aje.....Doktor asyik suruh mak kurang gula... gula dan gula  dan kawal makan... ???? . Ape nak di kata lagi mak.....!!!!!!

                         Ni paling pemeriksaan yang paling  simple harian  

Susah nak jumpa mereka yang betul-betul ikut peraturan ubat yang diberi dan berpantang seperti arahan.. .Lihat makanan hari ini semua manis dan berkanji...??? 

Mai saya bercerita sedikit mengenai Penyakit ini.

DIABETIS or KENCING MANIS 

Darah yang pekat dan gelap

Kandungan Gula dan toksik yang semakin meningkat di dalam darah akan menyebabkan sel-sel darah merah melekat bersama dan menjadi gelap dan lekit yang menghalang pengaliran darah yang lancar. Gout Thick Blood

Kerap rasa panas dan dahaga.

Kepekatan gula yang semakin bertambah di dalam darah akan meningkatkan tekanan osmosis darah dan menyebabkan air di serap keluar daripada sel-sel badan.   Sel-sel yang menjadi semakin layu inilah yang  menghantar signal dahaga kepada otak untuk meminta bekalan air.

Kerap rasa letih dan mengantuk.

Darah yang telah menjadi pekat dan mengalir dengan perlahan tidak boleh mengangkut oksigen dan nutrien ke seluruh badan dengan efektif.  

Apabila otak anda tidak terima bekalan oksigen yang mencukupi anda akan rasa letih dan mengantuk.  Kualiti tidur anda turut terganggu.  

Tidur 8 atau 9 jam satu hari ( lebih daripada cukup) tetapi masih senang rasa letih dan mengantuk khasnya pada waktu petang. Gout Tired Sleepy

Lemah tenaga batin atau mati pucuk.

Tidak kira lelaki atau perempuan masaalah kencing manis akan menggangu sistem horman dan pengaliran darah badan anda dan menjejaskan nafsu seks anda.  Gout Erectile Dysfunction.

Tompok atau bintik mula muncul pada kulit, gatal atau kebas-kebas.

Ini merupakan tanda-tanda sel-sel badan mula merosot akibat daripada kekurangan bekalan sumber tenaga iaitu glukosa yang terapung didalam saluran darah kerana tidak dapat masuk kedalam sel. 

Kandungan gula yang terlalu pekat dalam darah akan menyebabkan kesesakan pengaliran darah yang akhirnya mengeras menjadi gumpalan yang muncul dalam bentuk tompok-tumpok.  Hiperglisemia

Bahagian kulit khasnya pada kaki mula mati dan menjadi hitam dan gelap.

Pengerasan darah pada tompok-tompok tadi menyekat bekalan oksigen dan nutrien kepada sel-sel kulit. Sel-sel kulit akan mula mati dan keadaan akan bertambah semakin cepat.

Gangrene bernanah mula muncul di hujung jari kaki.

Jari-jari kaki merupakan bahagian yang paling jauh daripada jantung, darah yang sampai dekat sana sudah pun kehilangan daya tolakan.  tambahan lagi darah bergula yang pekat.  

Makanan dan oksigen tidak dapat sampai dan sisa toksik tidak dapat diangkut keluar , keadaan yang " perfect" untuk pertumbuhan bakteria.  Ini adalah kerana sel darah putih yang bertugas untuk bunuh bakteria tidak dapat sampai ke tempat dijangkit tentera bakteria boleh merebak dalam masa sangkat singkat.

Jangkitan Gangrene merebak

Bakteria sudah makan daging sampai tulang tededah.

Jangkitan bakteria yang tidak terkawal, penyelesaian ( sementara ) adalah potong...mula-mula potong tapak kaki dulu.  Kalau jangkitan masih merebak naik potong betis , kemudian paha.

Penglihatan menjadi kabur.

Kapilari yang terdapat pada mata adalah paling halus apabila pengaliran darah ( yang pekat ) terjejas.
Sel-sel mata akna menjadi katarak atau buta!!

Masaalah yang terjadi kepada bapa saudara My hubby baru ni...

Masaalah buah pinggang

Pertumbuhan batu karang, tekanan darah tinggi dan lain-lain penyakit sekunder.

Buah pinggang menjadi semakin lemah kerana beban yang semakin bertambah  Bukan sahaja  ia perlu menanggung penapisan glucose yang banyak ia juga perlu bekerja keras untuk menyingkirkan sisa kimia yang berasal daripada ubat-ubat yang anda makan.

Peringkat terakhir - kegagalan buah pinggang.

Anda pergi ke hospital dan lihat keadaan mereka  dengan mata sendiri dan bagaimana kehidupan dan  nyawa mangsa-mangsa kencing manis berakhir..... sunguh menyedihkan....




Ini lah antara testimonal yang saya lihat ... sanggupkah anda???? 

Sekarang sudah ada penganti gula iaitu pemanis semulajadi   RCC  Stevia


Mudah untuk anda samaada jadi pengguna atau jadi ajen membantu orang lain yang memerlukan.



RM 50 / sebotol ( RM 120 / sekotak )
Pos RM 10 ( SM/SS )

Hubungi 
Wafaisma
0105435012
FB : wafaisma / Tip Penyakit Diabetis
 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan