Khamis, 27 November 2014

RCC STEVIA VS GULA PUTIH



Assalamualaikum...

Salam sejahtera buat semua pembaca blog saya.. saya doakan anda semua diberi allah dilindungi dunia dan di akhirat.

Disini saya ingin kongsi cerita mengenai gula dan kehidupan harian kita,

BUKAN senang untuk menenrima hakikat jika mendapat berita  mengenai pengidap Diabetis / kencing manis ini.  Perkara utama yang Doktor dan para medikal staf minta ... kurangkan atau jauhi gula??????

Anda fikir senangkah nak jauhi gula ???? dimana kita sepanjang hayat telah biasa dengan gula.

Lagi pon rasa manis gula mencetuskan sejenis hormon dalam otak yang membuat kita berasa senang. Ini yang penyebab kenapa ramai ornag susah sangat nak meninggalkan gula.

Bagi pengidap diabetis , Paras gula dalam darah yang meningkat akan  menyebabkan resiko komplikasi melibatkan saraf mata, saraf , mata , buah pinggang dan jantung.

 
Kesan-kesan yang dihadapi oleh pesakit Diabetis

Kini Persatuan Jantung Amerika ( Amerika Heart Association AHA ) telah mesenaraikan gula termasuk besama garam, lemak, kolestrol dalam diet mereka.  Merurut AHA pengambilan gula yang tinggi dikaitkan dengan kesihatan tidak baik iaitu kegemukan ( obesiri ) diabetis, tekanan darah tinggi, radang paras trigliseride tinggi semua adalah resiko yang membawa kepada sakit jantung.

Apa itu gula ???



Gula Pasir juga dikenali sebagai sukrosa buka satu jebnis sahaja  termasuk semua iaitu gula perang, fruktosa, maltosa, gula melaka, glukosa, madu dan sirap .

Kegemaran masyarakat dengan Gula.





Rakyat malaysia amnya akan mengambil lebih kurang 19 - 20  ( 50 - 70 gm ) sudu teh gula tambahan sehari . ini bermakna kira-kira 300 kalori daripada jumlah kalori harian anda datang dari gula.  

Pakar kesihatan mengangap ini adalah jauh dari had yang diperlukan oleh badan seseorang. Kita sepatutnya mengambil gula hanya 5 sudu teh sahaja  
(lebih kurang 100 kalori) bagi wanita dan 9 sudu teh bagi lelaki (150 kalori ).
ini yang di syorkan oleh AHA  


Minuman 3 dalam 1 adalah minuman yang mempunyai gula yang tinggi.  Satu cawan kopi putih dan malt coklat mengandungi  anggaran 2 hingga 4 sudu teh gula.  Anda mesti mengambil melebihi had harian yang di syorkan oleh AHA ini. Ini belum di kira beberapa jenis gula yang terkandung dalam makanan lain yang gula tersembunyi.

Fikirkan lah mengenai makanan yang anda ambik seharian ????


 RCC STEVIA  SWEETENER 

0%  TOKSID  

0% KOLESTROL 

EKSTRAK  SEMULAJADI DAUN STEVIA 

Harga Pasaran

 RM 50  ( SM / SS ) 

Koa Penghantaran 

RM 6 ( SM  ) RM 8 ( SS )

Hubungi 

Wafaisma  

0105435012
( PM/whatsapp/Telegram )
 FB : wafaisma/Tip penyakit Diabetis.








Tiada ulasan:

Catat Ulasan